tisdag 19 oktober 2010

FRAMME VID BY SKOLAN

När jag öppnade bildörren utanför grinden till skolan, var det knäppt tyst, det första jag tänkte på var att tänk om barnen inte är här idag. Trots att jag sms:at med en av lärarna under en hel veckas tid. När vägen slutar vid skolan, ja, då slutar vägen, skolan är verkligen i byns ände.

Plötsligt kommer tre killar springande ut från klassrummen, de är antagligen skolans ordningsmän, som ska hjälpa oss med bagaget till skolans byggnader. Grabbarna var välvilliga att bära kartongerna, men det visade sig snabbt att lådorna var för tunga för dessa hjälpsamma killar.

image

Idag är det  totalt 71 studenter vid skolan och man stannar sex år i denna skola innan det är dags att gå över till High School, som finns nere i samhället centrala delar. Där är det vanligt att man är över 50 elever i varje klassrum med en lärare.

Här delar O. ut juice och kex till studenterna. Det mesta av allt jag inhandlar går direkt till barnen, som här i form av olika böcker mm. Andra grejer kan vara kartor, planscher mm. som är gemensamma ägodelar för skolans elever.

I bakgrunden till vänster på bilden, ser ni en toalett. För några år sedan byggde skolans föräldrar tre toaletter (för de donerade medlen som kommit in) , en toalett i resp. klassrum. Skolan hade inga toaletter förr, inte på detta sättet i alla fall. Jag blev givetvis förvånad när man valde att ha toaletterna inne i klassrummen, men så är det här. Skolans status stiger när man har toalett i klassrummet!

image

Studenterna är alltid glada och lekfulla när jag kommer. De bara älskar att vara med på bild! Jag tror att det som mest uppskattats är aktvitets böckerna, där studenten tillåts att skriva sitt namn på boken och den är dennes personliga bok.

image

I våras fotade jag flitigt eleverna i pre School klassen, dvs. förberedelse klassen och dåvarande årskurs sex , som hade en gemensam graduation ceremoni. Det blev många härliga bilder vid besöket, och jag valde att återigen överlämna bilderna till skolan och dess elever. I ett väggfotoalbum i plast kan de sätta in alla bilderna, som sedan hängs på skolans anslagstavla, på utsidan av skolbyggnaden. Föräldrarna brukar vara minst lika nyfikna på fotografierna, som eleverna.

Till elever som förra läsåret var i pre School klass, är numera årskurs 1 studenter, hade jag gjort några förstoringar från deras graduations dag. Alla eleverna i denna klass fick också varsitt fotografi från den högtidliga dag. De yngre studenterna beundrade sig själva på bilderna, för de var verkligen högtidligt klädda för denna dag. Flera av dem har inga fotografier på sig själva, sen tidigare. (Det är samma tjej på bilden ovan som nedan)

image

Vid besöket i skolan,  fann jag att några barn inte hade några skor på sig, eller slippers, vilket är det man använder här. Några slippers var verkligen nedgångna och vägen till skolan är rena lervällingen, bitvis i dessa regntider.

Vet ni vad?!. Det smärtade mycket att se barfota studenter, antagligen för att man inte hade råd till slippers. Jag frågade givetvis lärarna om detta och min observation var bekräftad. No money no slippers!

image

Innan jag lämnade skolan hade jag alla barnens sko storlekar med mig.På väg ner från skolan i multi caben, bestämde jag mig för att av de resterande medlen bl.a köpa nya slippers till alla skolbarnen. 

Min väninna E. lovade att leverera dem, vilket också så skedde, i måndags. E. berättade för mig över telefonen igår kväll, att hon inte kunde hålla tillbaka tårarna, studenterna var mycket glada för sina nya slippers!

image

Här hade skolans personal med några elevers hjälp, placerat ut alla skorna till ett K, som i Katarina! Det visade sig att ena linjen är storlek nr 8 och den andra linjen storlek nr 9 osv. Fyndiga studenter!

image

Det går väl inte att ta miste på glädjen för ett par nya slipers?!

image

Nästa besök vid skolan kommer jag att göra under december månad, då ska jag berätta om svenska jultraditioner.

Även om jag vid årsskiftet kommer att flytta till Malaysia, kommer jag att resa över till skolan ett par gånger varje år, precis som jag gjorde då jag bodde i Sverige.

Mer om skolan finner ni här; http://adlawan.blogspot.com, även Kim, min bloggvän, har skrivit om skolan på sin blogg.

Inga kommentarer: