fredag 1 oktober 2010

UPPDATERING

Under oktober månad kommer jag att besöka skolan återigen. Jag kommer att uppdatera skolbesöket med text och bild!

Utkast från blogg


Det hela började året 2004, jag gjorde en resa till Filippinerna och mitt första besök i den byskola som faktiskt en kom att ta mig till Filippinerna, senare. Skolan finns på grannön, Bohol, dit tar man sig med båten från den ö där jag bor på idag. Jag tror att några av er redan känner till historien.

Jag ska inom kort resa över till skolan för att överlämna skolmaterial till skolans elever som idag har över 90 studenter. När jag började med detta projektet var det ett femtiotal studenter i skolan, från årskurs ett till sex.

Jag kan idag säga att skolan har genomgått små positiva förändringar, dels är elevernas motivation bättre än tidigare, enligt lärarna, dels har elevernas skolresultat förbättrats. Det har de nationella provtesten visat. Ibland används de insamlande medlen till att utföra vissa renoveringsarbeten på skolans byggnader. Skolan, ja, den är gammal och sliten och är ständigt behov av förbättringar, bl.a. för att det hårda vädret går hårt på byggnader.

Här är jag tillsammans med två av skolans lärare från läsåret 2006.



Lite mer om mitt skolprojekt finner ni i länken här eller gå till skolans egna lilla sida här.



Skolan finns i en by, dvs. en barangay, som ligger några kilometer från ett litet samhälle med drygt 25 000 invånare, det är mestadels fattiga bönder som bor i denna by och inga arbetstillfällen finns här att finna.



Ofta har skolans elever tränat in dans- och musik shower när jag kommer till dem på besök. De är verkligen duktiga och det går inte att ta miste på att de har skoj samtidigt!



Här ser ni de gamla resp. nya skolbänkarna.

Visste ni att antalet analfabeter på Filippinerna ökar kraftigt. Det finns siffror som visar att i vissa regioner är 25% av eleverna i 12 års ålder inte läs- och skrivkunniga. Det gör verkligen ont i mig att se denna negativa utveckling. Dock har skolresultaten i denna skola en positiv utveckling numera, vilket är jätteroligt.



Varje år överlämnar jag en skol t-shirt till skolans alla elever. Vid denna skola använder man inte skoluniform som annars är vanligt här. Många skolor har uniform tvång, och har man inte pengar till att köpa kjolen/shortsen och blusen, ja, då är man i regel inte välkommen till skolans undervisning heller.



I januari 2010 fick eleverna nya arbetsböcker, dessa Bingo böcker ovan, fick jag av en bokhandlare i Cebu. Det var mycket generöst och barnen var glada för sina färgglada och moderna böcker.

Till det tillfället hade jag köpt ca 130 läs- och faktaböcker till klassrummens “bokhylle bibliotek”, bokhandlaren undrade hur det kom sig att jag köpte så mycket böcker till barn i olika åldrar. Så, visst ville även han hjälpa till.

Som ni vet, böcker är tungt. Jag var som en packåsna på båten över till Cebu och det var med en jeep jag fick ta mig upp till skolan med allt material (t- shirts, pennor, kartor, böcker, skriv- och räkneböcker, kritor, juice, snacks mm)

Men det är verkligen roligt att kunna hjälpa till på något sätt.










Ni som har följt min blogg kanske kommer ihåg denna dag i mars (bilden ovan). Den är från en av de skolavslutningar jag deltagit vid. Denna bild föreställer “pre school students” som sjunger den filippinska nationalsången. Jag hade då följt skolans elever under 6 år, dvs. mina första klassare lämnade skolan för High School i våras.

ALLA SOM VILL HJÄLPA TILL ÄR VÄLKOMNA



Känner du för att stötta dessa skolelever, är du välkommen att ta kontakt med mig. Jag besöker skolan mellan två till tre gånger per år och inhandlar allt material och överlämnar allt personligen, just för att jag vill att allt material ska komma direkt till de behövande studenterna.

Pengarna går oftast till att köpa skolmaterial. Jag donerar några tusen tusen kronor själv varje år och därtill erhåller jag mestadels pengagåvor från enskilda personer. Ibland har det byggts toaletter (som du ser på bilden ovan till vänster) som finns i anslutning till varje klassrum, förråd, påbörjat ett nytt klassrums bygge, dörrar, läseböcker mm.

Min nästa resa blir troligen i slutet av september eller i början av oktober månad och sedan brukar jag besöka skolan under december månad, innan jullovet.

Det är det här mitt hjärta klappar extra mycket för.

Tack!

Några läsare har redan varit i kontakt med mig och lämnat en gåva till skolans studenter som jag nu ska handla material för. Tack än en gång till er!

Inga kommentarer: